Britští energetici chtějí dálkově vypínat nabíjení elektroaut

  9:00
Ve Velké Británii se diskutuje o nové pravomoci pro energetické společnosti dálkově vypínat elektromobily, které si lidé připojili do domácích nabíječek. Důvodem je ochrana elektrické sítě před přetížením. V Česku to zatím v plánu není, naopak se řeší možnost, jak zapojit elektromobily opačným způsobem, tedy využívat jejich baterie pro vykrytí zvýšené spotřeby na jiném místě sítě.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Nabíjení elektromobilu z běžné domácí zásuvky dnes trvá u některých modelů třeba i 24 hodin. Nutností je proto instalace tzv. wallboxů, která tuto dobu zkrátí na pár hodin. To ale klade zvýšené nároky nejen na domácí rozvody, zejména jističe, ale při velkém počtu elektromobilů i na celou síť. Ve Velké Británii nyní energetický kontrolní úřad Ofgem řeší žádost distribučních společností, aby mohly dálkově odpojovat nabíjené elektromobily od nabíječek v případě velkého zatížení sítě.

Návrh, který citoval britský automobilový magazín AutoExpress ze zprávy DCUSA (Distribution Connection and Use of System Agreement/Dohoda o distribučním připojení a používání systému), varuje, že „elektrické sítě ve Velké Británii nebyly navrženy tak, aby uspokojily další významnou poptávku, kterou mají určitá zařízení pro spotřebitele, jako jsou elektromobily a jejich nabíječky“.

Distributoři proto požadují, aby pomocí tzv. chytrých elektroměrů mohli dočasně odpojit z nabíjení zařízení s velkým okamžitým odběrem, což jsou zejména elektromobily, nebo odběr aspoň omezit, což je případ třeba systémů centrálního elektrického vytápění. Společnosti ale zároveň říkají, že by šlo o zcela výjimečné opatření, které by bylo použito jen v nouzi. Diskusi vzbudilo především to, že lidem, kterých by se omezení týkalo, by podle těchto návrhů nebyla nabídnuta žádná forma kompenzace. K usnadnění plánů by si museli také nainstalovat nový inteligentní měřič elektřiny třetí generace.

V Česku budují chytré sítě

Výrobci a distributoři elektřiny v Česku zatím ve vlivu nabíjení na spotřebu elektřiny a její distribuci problém nevidí. Podle nich je v tuto chvíli jak přenosová, tak zejména distribuční síť v Česku dostatečně robustní na to, aby si dokázala poradit se spotřebou elektřiny v objemech, které by odpovídaly počtům elektrických vozidel zmíněných např. v Národním akčním plánu čisté mobility. Ten počítá s tím, že v roce 2030 by v ČR mohlo být v provozu 250 000–500 000 elektromobilů, jejichž spotřeba vychází zhruba na úrovni 0,78-1,56 TWh / rok. Pro srovnání roční produkce Temelína byla loni 15,76 TWh.

„Je samozřejmě nutné zvážit, jak by se dobíjení uvedeného počtu vozidel rozložilo mj. geograficky i časově nebo v rámci dobíjecích výkonů,“ řekl iDNES.cz mluvčí ČEZ Martin Schreier. „To všechno jsou faktory, které hrají roli při kalkulaci dopadů nárůstu dobíjení na sítě. Je zjevné, že efekt se projeví na úrovni domácností a firem, kde se předpokládá zásadní objem dodaných kWh. Problémem v takových případech může být třeba nerovnoměrné zatěžování fází domácích rozvodů a využívání zásuvek, které nejsou primárně na pravidelné dobíjení určeny nebo připraveny.“ Negativní dopady dobíjení lze podle Schreiera kompenzovat využitím dalších technologií: „průběžný zájem o řešení kombinující dobíjení, bateriové úložiště a třeba fotovoltaiky tento trend potvrzuje.“ Podle mluvčího energetické společnosti souhrnně platí, že ani následně při zvyšujícím se počtu elektrických vozů nepůjde o výrazný zlom. „Provozovatelé soustav budou průběžně sledovat vývoj spotřeby i poptávku po nových připojeních a budou tomu přizpůsobovat investice do obnovy nebo rozvoje. Spíše než o revoluční tak půjde o evoluční, postupný proces posilování,“ dodává.

Chytré distribuční trafostanice a dálkové ovládání sítě se už ale zavádějí i v Česku. V případě elektromobilů by však naopak mohly využívat energii z jejich baterií, než že by omezovaly nabíjení. „Konkrétně v Praze není problém s nedostatkem elektřiny jako takové,“ konstatoval mluvčí PRE Petr Holubec. „Mohl by teoreticky nastat někdy v budoucnu při masovém rozšíření elektroaut, pokud by všichni v jedné lokalitě začali dobíjet ve stejné době – třeba na sídlišti. My proto v současnosti pracujeme hned na několika opatřeních, jak tomuto teoretickému nebezpečí čelit. Jedna z cest je vyšší využití prvků dálkového ovládání energetické sítě, a tedy zvýšení možnosti řídit toky elektřiny tam, kde je to aktuálně nutné. Proto takzvaně pochytřujeme distribuční trafostanice, zkraje října zprovozníme již stou v Praze, a do konce roku 2030 počítáme, že jich budeme mít celou třetinu již na nové požadavky připravených. Dosud platilo, že elektřina „teče“ od elektrárny k zákazníkovi, a tak byla elektrická síť konfigurována. Dnes může „téci“ i od zákazníka, třeba když má fotovoltaickou elektrárnu a chce přebytky dodávat do sítě, nebo při vyspělých technologiích si může dispečer pomoci při nedostatku i čerpáním elektřiny z baterií aut připojených na „chytré“ dobíjení.“

PRE nedávno spustila projekt dobíjení elektroaut z lamp veřejného osvětlení. Prvních 13 bylo dokončeno ve Slezské ulici na Vinohradech, během šesti let jich má být takto upraveno na 3 000. Měly by ale být umístěny po celé Praze, aby nebyla tímto způsobem zatížena jen jedna lokalita.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...