Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými automobily. Za ní to ale docela vře a pozice se v posledních letech přelévají. Asi nejvíc zabrala Toyota. Japonská automobilka je dokonce v součtu prodejů osobních a lehkých užitkových vozů za letošní první čtvrtletí dvojkou českého trhu. Automobilka, která vyrábí mimo jiné i ve středočeském Kolíně, vysvětluje, jak se jí to podařilo.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Toyota mimo jiné vychází z bohaté historie značky. Na vlastní akci Festival mobility Toyota & Lexus pořádané na polygonu v Hradci Králové tak firma ukázala i historické modely, třeba exemplář první generace modelu Prius.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
„Z hybridních aut, která byla ještě před deseti lety exotickou technologií, je dnes vítaná záležitost,“ říká generální ředitel zastoupení značek Toyota a Lexus pro Českou republiku Martin Peleška. Hybridní modelová paleta Toyoty je bohatá a Prius ve své nejnovější generaci dokonce sklízí chválu za design, což nebývalo obvyklé.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Důležitým faktorem úspěchu Toyoty je podle Pelešky šířka záběru nabídky automobilky. Bylo tomu tak už v minulosti, jak značka ukázala v malé expozici historických modelů. Dnes je pak nabídka značky ještě širší.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Šířku záběru navíc Toyota demonstrovala v Hradci i trochu nečekaně. Velkou část expozice více než 300 vozů totiž tvořily přestavby jejích modelů od různých specialistů. Ti upravují Toyoty například pro potřeby složek integrovaného záchranného systému.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Toyoty tak slouží třeba u hasičů, jedním ze specialistů na tyto přestavby je společnost Auto Eder z Karlových Varů. Ta na akci ukázala nepřeberné množství variací.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Vedle hasičů toyoty slouží i u zdravotnické záchranné služby nebo policie. Tyto složky často ocení úsporné hybridní modely, které vyhoví dnešní potřebě snižovat emise a přitom zachovávají „bezstarostný“ akční rádius.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Přestavby ale slouží i v civilním sektoru. Dorazil třeba pick-up Hilux coby sklápěčka, zametací vůz nebo sněžný pluh.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Hilux toho zvládne opravdu hodně. Tady jedno provedení od Tomi Truck, které umí odklízet sníh, má vzadu sklopnou korbu a ještě poslouží jako vysokozdvižná plošina.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Samozřejmostí jsou v případě užitkových modelů Toyoty i přestavby pro přepravu pasažérů na vozíku. Ostatně, rozšiřování portfolia Toyoty v oblasti užitkových vozů hodně pomohlo rozšířit i možnosti jejich využití.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
K mání jsou třeba i různé vestavby a nástavby pro řemeslníky, které samozřejmě firmy dodají i do různých konkurenčních vozů. Není tomu ale tak dávno, co Toyota nechávala tento segment právě konkurenci.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Dnes je u ní nabídka v podstatě stejně bohatá, jako u tradičních „užitkových hráčů“ a firmy, které se vestavbami zabývají, tak mají i tady široké pole působnosti.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Do Toyoty si tak můžete nechat udělat třeba i speciální kynologickou vestavbu, tedy řešení pro bezpečné a komfortní převážení psů.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Nebo z malého i většího dodávkového modelu vytvořit chladírenský automobil pro snadnou ozvážku zboží podléhajícího zkáze.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Další velmi bohatě zastoupenou sekcí přestaveb a vestaveb byly ty kempingové a expediční. V auto pro dobrodruhy lze přestavět třeba i běžné SUV RAV4, přičemž výrobců vestaveb je několik. Patří k nim i česká značka Egoe.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
„RAVka“ se může s patřičným příslušenstvím proměnit v až překvapivý expediční speciál. Takto vybavené auto se stanem na střeše na cestách ubytuje celou čtyřčlennou rodinu. Dodavatelem tohoto řešení je firma Vivibox z Karviné.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Trochu obvyklejší jsou různé kempinkové vestavby pro klasickou dodávku Toyota ProAce, i tady je dodavatelů spousta, výhodou je v tomto případě fakt, že ProAce je auto, které Toyota sdílí i s celou řadou značek koncernu Stellantis.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Zákazníci tak mohou vybírat vestavby od řady dodavatelů, kteří jedním řešením obslouží zákazníky mnoha značek. Jednou z firem, která takové řešení nabízí, je i Notent ze Svitav. Jak název naznačuje, u jejich řešeních se cestovatelé obejdou bez stanu.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
V pořádné expediční auto pak jde samozřejmě proměnit i pick-up Hilux. V tomto případě se vlastně meze fantazii nekladou, prostor za kabinou posádky lze využít mnoha způsoby.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Vestavba, která se osadí na korbu, tak může mít podobu i „dvoupatrového“ pokojíčku. Posáce nabízí v podstatě vše, co může na cestách potřebovat, variabilní konstrukce pak činí vestavbu kompaktnější při přesunech.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Modelovou řadu svých užitkových vozů mimochodem Toyota právě omladila a na trh tedy začnou typy ProAce City, ProAce a ProAce Max proudit v inovované podobě.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
To luxusní divize koncernu Toyota, značka Lexus, se do užitkových vozů nepouští. Ale jeho velkoprostorový model LM ukazuje, že luxus může mít i jinou podobu, než jakou nabízí klasické limuzíny značky.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Značka ukázala i model z opačného konce portfolia: kompaktní crossover LBX je nejmenším modelem Lexusu a žhavou novinkou, kterou si návětěvníci (těch bylo během tří dnů několik tisícú) akce mohli vyzkoušet prakticky poprvé. LBX má hybridní pohon.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Zatímco u Lexusu jsme na určití výstřednosti zvyklí, Toyota bývá považována za konzervativní značku a tomu mnohdy odpovídají i volby zákazníků z hlediska barev. Ale i Toyota se umí „odvázat“ a nabídnout zájemcům odstíny, ve kterých její auta rozhodně nenápadná nejsou.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Toyota patří k automobilkám, které stále nabízí (a hodlají nabízet) snad všechny druhy pohonu. Vedle benzínových aut, dieselů a tradičních hybridů má elektromobily nebo třeba i model Mirai s vodíkovým pohonem.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Na akci v Hradci Králové si návětěvníci většinu těchto pohonů mohli vyzkoušet. K testovacím jízdám tu bylo připraveno necelých 100 aut, se kterými návštěvníci absolvovali přes tisíc testovacích jízd.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Toyota se může při svém úspěchu částečně opřít i o to, že je to domácí značka. Část její produkce totiž pochází ze středočeského Kolína. A zatímco minivůz Aygo české zákazníky nikdy moc za srdce nechytil, Yaris, který se teď v Kolíně vyrábí po jeho boku, je daleko populárnější a patří k nejúspěšnějším modelům v segmentu malých vozů.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Úspěch Toyoty, která je teď dvojkou českého trhu s osobními a lehkými užitkovými vozy, tkví v tom, že ze široké nabídky potrfolia vlastně žádný model nevyčnívá. „Naše nabídka nestojí na jednom úspěšném modelu. Ale máme řadu aut, která patří ve svých třídách k nejúspěšnějším,“ říká Martin Peleška.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Navíc umí Toyota (a také Lexus) chytit i za srdce. Málokterá automobilka má dnes tak ucelenou paletu sportovních modelů, jako právě Toyota. I když v mnohém je to nabídka dočasná, některé vozy v portfoliu dlouho nebudou.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Po marketingové stránce pak Toyota kromě různých ambasadorů vsází na motorsport a to globálně. V Hradci Králové se tak s novým speciálem Toyota GR Yaris Rally2 předvedl Tomáš Enge se sestrou Lucií.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Enge zatím návštěvníky vozil po polygonu v autě vypůjčeném z Francie, ale v průběhu letošního roku by měl dostat svůj vlastní speciál GR Yaris Rally2, se kterým nastoupí do českých soutěží.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Svůj dakarský speciál pak v Hradci Králové předvedl Tomáš Ouředníček. Popsal mimo jiné, jak je Hilux s atmosférickým motorem V8 skvěle promyšlené auto, na kterém se dobře pracuje mechanikům.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Zatímco z vnějšku je v dakarském speciálu Hilux jasně rozpoznatelný, kabina se kompletně proměnila. Vše je uzpůsobeno potřebám posádky na dálkových rally. Na sedadle navigátora jsme mohli krátce okusit, jaké to při takových soutěžích je.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
O různé skoky není během maratonských etap v dálkových rally nouze. Tomáš Ouředníček i s hosty na sedadle spolujezdce předváděl, jak to na nich jeho Hilux umí.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Skok vypadá dramaticky, ale pilot k němu přistupuje s určitou opatrností. Při dlouhých etapách doslova netuší, co se totiž mnohdy za zlomem skrývá.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
I tady v dobře známém prostředí polygonu, kde kroužil Tomáš Ouředníček s hosty stále dokola, vypadá takový dopad vozu dramaticky. Nicméně právě na tohle je závodní Hilux stavěn.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Ouředníček navíc samozřejmě auto trochu pošetřil, není důvod drahou techniku týrat víc, než je nutné. I tak ale dovede být tempo v terénu neuvěřitelné.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz
Mimochodem, to, že v Česku funguje pobočka Toyota Gazoo Racing Czech je dalším z mnoha úspěchů Toyoty z uplynulých let. Oficiální odnož tovární závodní divize totiž nemají ve světě zdaleka kdekoli.
Autor: Luděk Vokáč, iDNES.cz