Z lodního kontejneru na golfovém hřišti až na závodní dráhu: Jak František Spěváček oživil historickou formuli

Postavená v letech šedesátých, na závodních tratích k vidění do let sedmdesátých. A od roku 2021 znovu na trati. To je příběh zachráněné formule F3 od konstruktéra a závodníka Jana Ohma z Litoměřic, která prošla kompletní renovací pod taktovkou bývalého formulového závodníka Františka Spěváčka.
1706627667691606-1100x618.jpg Zdroj: Autosport Team Spěváček

Příběh znovuzrozené formule F3 začal v roce 1966, kdy po vzoru a dle technických předpisů tehdejší kategorie F3, tento monopost vznikl v jediném exempláři pod rukama Jana Ohma. Ten se sám účastnil s formulí závodů jak na okruzích, tak do vrchu. A to velmi úspěšně, až do osudové nehody, při které přišel k úrazu páteře. Nabouraný monopost poté desítky let chátral… Až do chvíle, kdy ho čirou náhodou objevil v lodním kontejneru na golfovém hřišti František Spěváček. To byl první krok k záchraně tohoto unikátního monopostu.

Jak probíhala renovace?

Renovace začala brzy po nálezu vozu. Formula byla v dezolátním stavu, téměř jako holé torzo s rozbitými kapotážemi a chybějícím motorem, převodovkou a koly. Bylo tedy nutné všechny tyto díly znovu sehnat a sestavit. Poškozené kapotáže vyžadovaly zásadní opravu, při které František Spěváček vyrobil zcela nové formy pro výrobu laminátových kapotáží. Stejně tak bylo třeba vytvořit nové průhledné plexisklo, které se nachází před pilotem. Naštěstí nebylo třeba shánět nové zavěšení kol včetně ramen, ty byly na voze původně, avšak vyžadovaly renovaci, stejně jako lakování a pískování rámu. Po kompletním sestavení všech dílů byla formule osazena původním motorem a převodovkou a byly instalovány i elektronické součásti vozu. Celý proces renovace byl značně komplikovaný, zvláště proto, že vozidlo bylo vyrobeno pouze v jediném exempláři a kompletní dokumentace k vozu chyběla. Renovace byla dokončena v roce 2021 těsně před závodem historických automobilů Zbraslav-Jíloviště.

V duchu rodinné tradice

František Spěváček, který během své závodní kariéry startoval převážně s formulemi Škoda MTX 1-01 a MTX 1-03 nebo s formulí Ford v rámci formulového okruhového Ford cupu, se v 75 letech tohoto závodu též účastnil a po více než dvaceti letech si znovu oblékl závodní kombinézu. Štafetu v závodění se zmíněnou formulí nyní po svém dědečkovi převezme jeho vnuk a také okruhový formulový jezdec Tadeáš Spěváček, který má na kontě několik sezon v MMČR v závodech na okruzích, a zároveň v zonovém mistrovství Evropy v divizích 2 a 3.

Co ještě potřebujete vědět?

Formule, kterou rodinný závodní tým Autosport Spěváček má k dispozici, je osazena litrovým motorem východoněmecké výroby se čtyřstupňovou manuální převodovkou. Monopost váží zhruba 500 kilogramů a jezdí na stále vyráběných dobových 13palcových Dunlop závodních pneumatikách dle předpisů FIA.

28.4.2024 7:00| autor: Redakce Autoweb.cz | zdroj: Autosport Team Spěváček

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist