Mladého českého fotografa chce Rossi či Alonso. Jak se fotí motorsport za těchto bláznivých časů?

V motoristické branži si fotograf Marian Chytka udělal takové jméno, že ho chce téměř každý. Na lednovém Dakaru pracoval pro tým Fernanda Alonsa, ještě v únoru fotil Valentina Rossiho u něj doma v Itálii na ranči. Jenže pak i rodáka ze Vsetína zastavila koronavirová krize. „Až poslední týdny se to zase rozbíhá. První velkou akcí teď pro mě bylo 24 hodin Le Mans,“ uvedl jednatřicetiletý Chytka.
nf5zjdvpoldiza687qyp-1100x618.jpgCelá galerie 4 Zdroj: Marian Chytka

Po propuknutí pandemie trčel Chytka doma v Česku a odškrtával jednu domluvenou akci za druhou. Postupem času se ale zase rozhýbaly, před čtrnácti dny se přední český sportovní fotograf vydal na Baja Poland.

„Většina týmů je nyní ale hodně opatrná a raději šetří náklady, protože neví, co bude. A první, kde uberou, jsou vždycky marketingové výdaje. Sice jsou teď ještě na stejných číslech, ale nemohou riskovat. Místo třicetiprocentního nárůstu, který jsem po loňské roce očekával, tak odhaduji, že mi sedmdesát procent focení ubyde. Tedy jestli toho nezruší ještě víc,“ popsal.

Dalším problémem je pro Chytku samozřejmě také omezené cestování. „Například do Le Mans jsme jeli raději dvanáct hodin autem. Nechtěl jsem objednávat letenky, když by pak někdo z nás mohl být pozitivní. Létat z Prahy by nyní nebylo úplně rozumné, tak radši jedeme autem, abychom nebyli v kontaktu s lidmi. Naštěstí mi už došel negativní výsledek testu, takže dobrý,“ ulevilo se mu.

Stopku Chytkovi v posledních týdnech vystavili často pořadatelé, kteří kvůli různým nařízením museli snížit počty zástupců médií. „Když už se daná soutěž konala, tak místo takových tři sta fotografů, kteří jezdí na akce typu Formule 1, nebo Moto GP, najednou dostalo akreditaci jen dvanáct lidí,“ prozradil s tím, že do Le Mans se mu podařilo dostat díky hlavnímu sponzorovi celé akce.

Na slavném francouzském závodě byl loni poprvé. „Díky ruchu motorů sice nebude neuúčast fanoušků taková změna jako například na fotbale, kde je teď naprosté ticho, ale bez diváků to vypadalo úplně jinak. Také novinářů bylo daleko méně. Spousta fotografů se dostane jen na trať a ne do prostoru boxů. Já naštěstí byl i tam, o tom to tam dost je.“

I přes znovu horšící se situaci Chytka věří, že velké závody už nezruší. „Situace samozřejmě není jednoduchá, ale lednový Dakar snad vyjde. Teď se přeci jede i cyklistická Tour de France, kde je daleko víc fanoušků než v Saudské Arábii, tak to snad dopadne. Před Dakarem se někam na čtrnáct dní zavřu a budu úplně sám, protože si nemůžu dovolit, že bych tam nemohl odcestovat,“ žertoval.

Dle Chytkových slov je každopádně jisté, že pokud by se současný stav s koronavirem výrazně zhoršil, svět motorsportu by to nenávratně zasáhlo. „Organizátoři závodů tím trpí hodně už teď, jejich ztráty jsou obrovské. Všichni nyní jedou v režimu přežít a věří, že příští rok bude v pohodě. Ale jakmile to nebude ani příští rok dobré, tak to se spoustou šampionátů může dopadnout špatně,“ dodal.

24.9.2020 8:01| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist