autoweb.cz > Mazda > Mazda odhaluje nové informace o wankelu. Dočkáme se nástupce RX-7?
Mazda odhaluje nové informace o wankelu. Dočkáme se nástupce RX-7?
Rotační motory si během několika desetiletí získaly mnoho fanoušků, kteří v posledních letech diskutují, zda Mazda vrátí do výroby jejich oblíbené jednotky s krouživým pístem. Motory podle původního návrhu německého inženýra Felixe Wankela však byly dlouhou dobu odsouzeny k záhubě. Na vině byl nejen hlad po benzínu, ale i velké množství škodlivin ve výfukových plynech.
Redaktoři australské motoristické publikace Drive měli na ženevském autosalonu příležitost vyzpovídat manažera zodpovědného za vývoj hnacích ústrojí Mazdy, jímž je Ichiro Hirose. Hirose řekl, že se inženýrům Mazdy podařilo učinit průlom při vývoji technologie rotačních motorů, díky němuž se stanou více univerzálními.
Mazda původně zamýšlela použít wankel pouze jako range extender prodlužující dojezd budoucích elektromobilů, ale vývoj postupem času nabral nový směr. Inženýrům se podařilo vyvinout novou flexibilní rotační hybridní elektrárnu, která je tak účinná, že by mohla být prodávána i na trzích s nejpřísnějšími emisními předpisy.
Technologie XEV prý využívá stejný hybridní systém, s jakým se můžeme setkat například v Toyotě Prius. Spalovací motor neslouží pouze jako generátor elektrické energie, ale v případě potřeby může pohánět hnací kola.
I když možná nikdy nedostaneme nástupce sportovních kupé RX-7 a RX-8, nové informace o probíhajícím vývoji wankelu by měly uspokojit řadu automobilových nadšenců. Už z jiných nových hybridních vozů totiž víme, že se nejedná o špatné řešení.