Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Varovné signály křičící, že byste od vyhlédnuté ojetiny měli dát ruce pryč
28.11.2020 | Mirek Mazal
Snad nikdo rozumný si nechce pořídit problémové ojeté auto. Některé potíže vám zůstanou přes veškerou péči skryty, jiné lze ale rozpoznat docela snadno.
Pořízení ojetého auta přináší určitá rizika, ať už se je snažíte eliminovat sebevíc. Je to trochu sázka do loterie - rozdíl mezi cenou srovnatelného nového a ojetého auta se může stát úsporou, která bude na jeho užitných vlastnostech a spolehlivosti pramálo znát, ušetřené peníze se ale stejně dobře mohou v mžiku proměnit v nezbytnou investici do neodkladných oprav.
Volba dobré ojetiny ale není jen otázkou štěstí, třebaže oněch rizik se nikdy nelze zcela zbavit. Pokud se zaměříte na ty správné ukazatele, většinu zásadních problémů vyloučíte předem a právě o takových dnes bude řeč. Nechceme vás zatěžovat dlouhými technickými rozbory, a tak se zaměříme na varovné signály pěti rozdílných typů, které by vás měly spolehlivě odradit od koupě vyhlédnuté ojetiny.
Nezdravý kouř z výfuku
Výfukový systém dokáže poskytnout hodně důležitých informací o stavu motoru. Pára ze studeného potrubí ničemu nevadí, ale po zahřátí by se z koncovky neměl linout žádný závadný dým. Bílý kouř může upozornit na prasklé těsnění hlavy válců, modrá barva je symbolem přítomnosti oleje ve spalování, černé nebo šedé zbarvení signalizuje spalování extrémně bohaté směsi, která kompletně neshoří ve spalovací komoře a putuje ven výfukem. Příčin může být více, každá je ale dostatečným důvodem se vyhlédnutý vůz dále nezajímat.
Únik provozních kapalin
Druhým varovným signálem je viditelný únik provozních náplní. Čistý prostor pod autem a suché kabely v motorovém prostoru potvrzují dobrý stav, v opačném případě je potřeba zvýšit pozornost. Doporučujeme po dlouhé zkušební jízdě prohlédnout okolí výfuku kvůli usazeninám a hned pokračovat pod kapotu. Nikde by se neměly vyskytovat olejové stopy nebo vlhká místa - pokud jsou vidět, ruce pryč.
Zakalený motorový olej
Divný olej s mléčným zbarvením značí pronikání chladicí kapaliny do mazací složky motoru. Jakékoliv nesrovnalosti jednoduše ukáže spodní strana víčka plnícího hrdla motoru anebo čistý hadřík, na který se kápne olej z měrky. Lepším řešením je odebrat vzorek do skleničky a zamíchat. Na stěnách se utvoří tenký film, který odhalí čistotu náplně. Zakalení je typické pro starý olej nebo přespříliš opotřebovaný agregát.
Koroze
Čtvrtý bod si zaslouží zvedák nebo montážní jámu. Běžná koroze je viditelná bez zvedání vozu, ale problémový zásah rzi do konstrukce automobilu odhalí až pohled zespodu. Jako pomoc se nabízí moderní telefon s kamerou, jímž lze nahrál místa, kam oko nedohlédne. Podvozek by měl být čistý, hlavně zavěšení a pružení bez rezavých fleků ukazuje na dobrou ojetinu. Menší povrchová koroze podvozkových dílů nemusí být důvodem auto nechtít, jakékoliv závažnější zasažení karoserie je ale vždy velký a drahý problém. A neutěšujte se tím, že jde o pár let staré, moderní, pozinkované auto. Před pár dny jsme viděli docela závažnou počínající korozi na čtyři roky starém Audi s originálním lakem.
Chybné kódy řídící jednotky
Výhodný kup se neobejde bez kontroly počítačem nebo chytrým telefonem. Prodávají se levné adaptéry (stojí stovky Kč) do standardizované zásuvky automobilu (OBD II), které umí přečíst kódy řídících jednotek a odeslat je do aplikace v mobilu. I za tu je dobré pár stovek zaplatit, má-li za něco stát. Uložené chyby je možné zobrazit a podle toho nahlédnout do útrob systémů. Není nutné hned ztrácet naději při první hlášce, některé kódy mohou být banalitou, ale vážnější identifikované poruchy jsou pádným důvodem k otočení se na podpatku.
Ojetin se u nás prodává obrovská spousta. Vyhlédnutý vůz byste si měli pořádně prohlédnout, soustředit se na výše zmíněné signály a v případě jakýchkoli pochybností ji prostě nechat být. Alternativ existuje obvykle dost na to, abyste nemuseli přijímat nesmyslně vysoké riziko. Ilustrační foto: Škoda Auto
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Pre Jerez včera 15:00
- Senzace: Bimota v SBK 2025 s továrním týmem Kawasaki včera 13:00
- Časový program Gran Premio Estrella Galicia 0,0 de España včera 10:00
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ 24.4.2024
- Začalo letošní MS-Side 24.4.2024
Nejnovější články
- „Příšerné” nařizování elektromobilů zabije automobilový průmysl, říká šéf Stellantisu, začne to ve Velké Británii
před hodinou - BMW začalo majitelům nabízet „rodný list” jejich starších aut, cena i způsob objednání berou slova z úst
včera - Šéf Bosche najednou říká, že elektromobily budou za pár let kupovat skoro všichni, ještě před měsícem si otevíral pusu
včera - Se sportovními Peugeoty je amen, říká šéfka značky, po současné 508 PSE už přijde jen prázdnota
včera - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera
Živá témata na fóru
- Audi A6 C7 převodovky 04.25. 23:27 - Milanito
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.25. 23:10 - M.Z.
- Onboard videa 04.25. 23:07 - Lachende Bestien
- Tiguan 2.0TSI 6MT 4x4 Sport&Style 04.25. 20:34 - M.Z.
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.25. 19:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 18:24 - Brus
- IT poradna 04.25. 10:15 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB