Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží
30.5.2020 | Petr Prokopec
Dacia dnes vyrábí pouze menší auta, neboť jen s těmi splní jeden ze základních předpoklad svého úspěchu - nízkou cenu. Studie Sentry zkouší navázat na slavný model 1300 s moderní technikou blízkou spíše Tesle či Porsche.
Porsche se nedávno pochlubilo výsledky za první letošní kvartál. Ty nebyly až tak špatné, pokud si uvědomíme, že tou dobou byla už část světa zasažena koronavirem. Prodeje značky z Zuffenhausenu nicméně klesly pouze o 5 procent na 53 125 vozů. Z této porce pak 1 391 kusů připadá na elektrický Taycan, a to téměř bez výjimky v Evropě, kde se tak začíná stávat dalším z důležitých prodejních pilířů.
Taycan je prvním elektromobilem od zavedeného výrobce, který se může postavit Tesle a bez problému ji překonat jak v okamžitém zrychlení, tak zejména dlouhodobě dostupné dynamice. Kalifornská automobilka měla do jeho příchodu na trhu prakticky monopol, ovšem nyní se před konkurencí musí v rámci dynamiky sklonit. Je ale třeba dodat, že na rozdíl od Tesly si Porsche nemůže dovolit prodávat auta se ztrátou a jde také o prestižnější, tedy i dražší značku. Ceny Tesel jsou tak srovnatelných variant asi o třetinu nižší. Ani na tomto poli ale konkurence už zřejmě dlouho spát nebude.
Jak je známo, elektrickým směrem se dnes vydává prakticky každý a do elektromobily se hodlá vrhnout i Dacia. Ta se již pochlubila konceptem Spring, který není ničím jiným než přepracovaným Renaultem City K-ZE, jenž se již nějakou chvíli prodává v Číně. Fakticky jde o hatchback s přizvednutým podvozkem a zvýšenou střešní linií, který klidně můžete titulovat i jako SUV, pokud chcete. Jinými slovy, sazkou na nejprodávanější karosářský styl chtějí Rumuni zajistit, že jejich jediným kladem nebude sdílení nákladů s čínskou verzí.
Můžeme zatím pouze hádat, jak velkého úspěchu vůz dosáhne, nicméně nízká cena bude jedním z jeho hlavních taháků, proti kterému nebude mít co nabídnout ani Tesla. Ovšem zároveň je třeba dodat, že láce bude vykoupena nejen nižším dojezdem, ale také horší image. Je pak otázkou, nakolik produkční Spring zláká lidi od konkurence, nicméně pro běžné zákazníky Dacie asi nebude to pravé ořechové - bude totiž jak dražší, tak méně praktický.
Finální soudy nicméně můžeme vynášet až po příchodu sériového modelu. Aktuálně proto naši pozornost přesuneme k dalšímu elektrickému konceptu Dacie, který se může profilovat jako dostupná obdoba Tesly nebo Taycanu. Máme tu totiž siluetu liftbacku, který do vínku dostal elektrické ústrojí. Nejde ovšem o soupeře zavedených prestižních vozů, místo toho má vůz skládat hold dnes již skoro legendární Dacii 1300.
Za jeho stvořením nestojí automobilka, ale její velký fanoušek Ticarat Alexandru-Calin. Ten nezůstal pouze u vizualizace, ale zároveň prozradil i rozměry, jakými by vůz měl disponovat. S délkou 5 040 milimetrů je přitom Sentry o podstatných 117 mm delší než Mercedes třídy E, rozvorem 2 851 mm však za třícípou hvězdou o 88 mm zaostává. To jen vysvětluje výrazný čelní převis, kvůli kterému studie vypadá trochu podivně. Ale třeba se právě vám bude zamlouvat.
Šance, že by Dacia jednou vyráběla něco jako Sentry, jsou pochopitelně minimální. Ostatně je i otázkou, jak tomu vlastně bude v případě produkčního SUV Spring - Renault je aktuálně prakticky na hranici bankrotu a na elektrické legrácky nemusí mít Francouzi pomyšlení. Nicméně by nebylo špatné, kdyby jednou rumunská značka přišla s něčím trochu... dospělejším.
Elektrická Dacia Sentry se realitou těžko kdy stane, na poměry rumunské značky je to zřejmě příliš velká exotika
Zdroj: Ticarat Alexandru-Calin@Behance
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 9 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 5 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 7 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva