Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží

Dacia dnes vyrábí pouze menší auta, neboť jen s těmi splní jeden ze základních předpoklad svého úspěchu - nízkou cenu. Studie Sentry zkouší navázat na slavný model 1300 s moderní technikou blízkou spíše Tesle či Porsche.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží

30.5.2020 | Petr Prokopec

Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Dacia dnes vyrábí pouze menší auta, neboť jen s těmi splní jeden ze základních předpoklad svého úspěchu - nízkou cenu. Studie Sentry zkouší navázat na slavný model 1300 s moderní technikou blízkou spíše Tesle či Porsche.

Porsche se nedávno pochlubilo výsledky za první letošní kvartál. Ty nebyly až tak špatné, pokud si uvědomíme, že tou dobou byla už část světa zasažena koronavirem. Prodeje značky z Zuffenhausenu nicméně klesly pouze o 5 procent na 53 125 vozů. Z této porce pak 1 391 kusů připadá na elektrický Taycan, a to téměř bez výjimky v Evropě, kde se tak začíná stávat dalším z důležitých prodejních pilířů.

Taycan je prvním elektromobilem od zavedeného výrobce, který se může postavit Tesle a bez problému ji překonat jak v okamžitém zrychlení, tak zejména dlouhodobě dostupné dynamice. Kalifornská automobilka měla do jeho příchodu na trhu prakticky monopol, ovšem nyní se před konkurencí musí v rámci dynamiky sklonit. Je ale třeba dodat, že na rozdíl od Tesly si Porsche nemůže dovolit prodávat auta se ztrátou a jde také o prestižnější, tedy i dražší značku. Ceny Tesel jsou tak srovnatelných variant asi o třetinu nižší. Ani na tomto poli ale konkurence už zřejmě dlouho spát nebude.

Jak je známo, elektrickým směrem se dnes vydává prakticky každý a do elektromobily se hodlá vrhnout i Dacia. Ta se již pochlubila konceptem Spring, který není ničím jiným než přepracovaným Renaultem City K-ZE, jenž se již nějakou chvíli prodává v Číně. Fakticky jde o hatchback s přizvednutým podvozkem a zvýšenou střešní linií, který klidně můžete titulovat i jako SUV, pokud chcete. Jinými slovy, sazkou na nejprodávanější karosářský styl chtějí Rumuni zajistit, že jejich jediným kladem nebude sdílení nákladů s čínskou verzí.

Můžeme zatím pouze hádat, jak velkého úspěchu vůz dosáhne, nicméně nízká cena bude jedním z jeho hlavních taháků, proti kterému nebude mít co nabídnout ani Tesla. Ovšem zároveň je třeba dodat, že láce bude vykoupena nejen nižším dojezdem, ale také horší image. Je pak otázkou, nakolik produkční Spring zláká lidi od konkurence, nicméně pro běžné zákazníky Dacie asi nebude to pravé ořechové - bude totiž jak dražší, tak méně praktický.

Finální soudy nicméně můžeme vynášet až po příchodu sériového modelu. Aktuálně proto naši pozornost přesuneme k dalšímu elektrickému konceptu Dacie, který se může profilovat jako dostupná obdoba Tesly nebo Taycanu. Máme tu totiž siluetu liftbacku, který do vínku dostal elektrické ústrojí. Nejde ovšem o soupeře zavedených prestižních vozů, místo toho má vůz skládat hold dnes již skoro legendární Dacii 1300.

Za jeho stvořením nestojí automobilka, ale její velký fanoušek Ticarat Alexandru-Calin. Ten nezůstal pouze u vizualizace, ale zároveň prozradil i rozměry, jakými by vůz měl disponovat. S délkou 5 040 milimetrů je přitom Sentry o podstatných 117 mm delší než Mercedes třídy E, rozvorem 2 851 mm však za třícípou hvězdou o 88 mm zaostává. To jen vysvětluje výrazný čelní převis, kvůli kterému studie vypadá trochu podivně. Ale třeba se právě vám bude zamlouvat.

Šance, že by Dacia jednou vyráběla něco jako Sentry, jsou pochopitelně minimální. Ostatně je i otázkou, jak tomu vlastně bude v případě produkčního SUV Spring - Renault je aktuálně prakticky na hranici bankrotu a na elektrické legrácky nemusí mít Francouzi pomyšlení. Nicméně by nebylo špatné, kdyby jednou rumunská značka přišla s něčím trochu... dospělejším.


Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 1 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 01Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 2 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 02Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 3 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 03Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 4 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 04Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 5 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 05Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 6 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 06Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 7 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 07Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 8 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 08Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 9 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 09Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 10 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 10Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 11 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 11Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 12 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 12Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 13 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 13Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 14 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 14Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 15 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 15Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 16 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 16Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 17 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 17Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 18 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 18Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 19 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 19Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 20 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 20Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 21 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 21Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 22 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 22Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 23 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 23Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 24 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 24Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 25 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 25Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 26 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 26Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 27 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 27Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 28 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 28Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 29 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 29
Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 30 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 30Dacia Sentry je vize moderního nástupce legendární 1300, výrobu pozná jen stěží - 31 - Dacia Sentry 2020 prvni sada 31
Elektrická Dacia Sentry se realitou těžko kdy stane, na poměry rumunské značky je to zřejmě příliš velká exotika

Zdroj: Ticarat Alexandru-Calin@Behance

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.