Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky

Až nečekaně kruté výsledky přinesla srpnová data o prodejích aut v Evropě. Nepřišlo ani oživení, ani stagnace, ale propad takový, že výjimku z něj představuje jen bezvýznamný Kypr.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky

18.9.2020 | Petr Prokopec

Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky

/

Foto: Sagar Salvi, Bloomberg

Až nečekaně kruté výsledky přinesla srpnová data o prodejích aut v Evropě. Nepřišlo ani oživení, ani stagnace, ale propad takový, že výjimku z něj představuje jen bezvýznamný Kypr.

Když byla v září 2018 belgickou organizací ACEA sdružující automobilové výrobce zveřejněna data ohledně srpnových registrací, ukázalo se, že šlo o nejlepší 8. měsíc v historii. Prodáno bylo 1 134 288 nových vozů, tedy skoro o třetinu více než o rok dříve. Důvod tohoto růstu byl zcela zřejmý, od 1. září 2018 Evropská unie začala vyžadovat homologace dle nového cyklu WLTP. Vozy certifikované na základě předchozí metodiky NEDC tak bylo nutné dostat na značky za každou cenu, ať už díky slevám nebo registracím na dealery.

S ohledem na danou skutečnost nebylo překvapivé, když loni v srpnu došlo na propad o 8,4 %. Stále však bylo možné mluvit o prodejích pozitivně, neboť šlo pořád o lepší čísla než v předešlých letech. Letos ale můžeme na něco podobného zapomenout, za čímž stojí pouze koronavirus a vše, co s ním souvisí, ale také odchod Velké Británie z EU. Tamní prodeje jsou tak již ve statistikách uváděny separovaně, nicméně ani po jejich přičtení k těm evropským není důvod k radosti.

Než se nicméně dostaneme blíže k letošnímu srpnu, v rychlosti zrekapitulujeme červencová data, se kterými se ACEA kvůli letním prázdninám dosud nepochlubila. Přitom právě během sedmého měsíce byl s registracemi spojen mírný optimismus, neboť meziroční pád byl již „jen“ 5,7%, přičemž země jako Francie a Španělsko dokonce dosáhly růstu, a to o 3,9, respektive 1,1 %. Mimo to rostlo i Norsko (+6,5 %), Velká Británie (+11,3 %) nebo Island (+44,5 %).

Se srpnem se nicméně věci vrátily do starých kolejí a projevila se rostoucí ekonomická nejistota. Lidé se tak raději drželi na sedačkách v obýváku, než aby vyrazili za nákupem nových aut. Výsledkem je meziroční propad o 18,9 %, což je opravdu krutý výsledek. Dle mnohých se prodeje měly touto dobou vracet k normálu a postupně nahrazovat jardní výpadky, nic takového se ovšem neděje.

Je navíc otázkou, zda vůbec v dohledné době můžeme s pozitivy počítat. Zdá se, že na Evropu nakonec opravdu dopadla obávaná druhá vlna. Ta již bude mít daleko hlubší ekonomické následky, i když nedojde na státem nařízené plošné uzavírky. Světová zdravotnická organizace WHO navíc mluví o tom, že restrikce a roušky tu s námi budou minimálně do roku 2022. Pokud tomu tak skutečně bude, pak lze očekávat bankroty slabších firem, které se obtížně vypořádávaly už s jarními výpadky příjmů.

Budoucnost je ale nyní velmi nejasná, ostatně nikdo ani neví, co přijde za týden, natož za měsíc či za rok. Věnovat se proto budeme pouze minulosti. V červenci bylo prodáno 1 072 960 nových vozů a v srpnu 769 525 aut. V něm s výjimkou Kypru (+14,1 %) klesaly všechny evropské trhy, kdy navíc stěžejní Německo kleslo přes bezprecedentní dotace o rovných 20 % a neméně důležitá Francie o 19,8 %.

Ve světle již zmíněného tedy nejspíše nikoho nezaskočí, že jen opravdové minimum výrobců mělo důvod k vytažení šampaňského. Gratulovat si v srpnu mohla tak jen Kia (+18,9 %) a BMW (+8,6 %), zatímco Opel si víceméně vytáhl Černého Petra a je s -40,5 % největším propadlíkem. Tedy pokud nepočítáme okrajové značky jako Ladu (-57,8 %) či Alpine (-85,3 %) nebo Smart (-84 %), který přepřáhl na elektromobilitu.

Automobilka z Rüsselsheimu je tak nucena přitáhnout otěže a zredukovat počet pracovních sil. Již dříve bylo oznámeno, že odejít musí 2 100 lidí, Opel však chtěl pomocí tučného odstupného či důchodových programů vše udržet na dobrovolné bázi. Toho však využilo pouze 500 lidí, zbytek tak čeká nucené ukončení poměru. S pokračující koronakrizí se navíc zdá být takřka jisté, že propouštění bude masivnější, než bylo oznámeno.

Redukovat se ale nejspíše budou zaměstnanecké stavy také jinde, ostatně ani Škoda již nemá na růžích ustláno, neboť se srpnem přišel pokles o 15,6 %. Nadcházející měsíce tedy budou opět zajímavé, přičemž nás již ani nepřekvapí, když budeme jednociferné poklesy ať již v rámci celé EU, tak v případě jednotlivých trhů či značek považovat za pozitivum.


Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 1 - Prodeje EU 07-08-2020 01Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 2 - Prodeje EU 07-08-2020 02Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 3 - Prodeje EU 07-08-2020 03Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 4 - Prodeje EU 07-08-2020 04
V červenec v Evropě ještě panoval mírnější optimismus. Grafika: ACEA

Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 5 - Prodeje EU 07-08-2020 05Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 6 - Prodeje EU 07-08-2020 06Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 7 - Prodeje EU 07-08-2020 07Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 8 - Prodeje EU 07-08-2020 08Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 9 - Prodeje EU 07-08-2020 09
Srpen však již vrací do hry razantní propady, které byly spojené s jarním příchodem koronaviru. Grafika: ACEA

Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 10 - Prodeje EU 07-08-2020 10Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 11 - Prodeje EU 07-08-2020 11Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 12 - Prodeje EU 07-08-2020 12Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 13 - Prodeje EU 07-08-2020 13Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 14 - Prodeje EU 07-08-2020 14Prodeje aut v Evropě se vrátily k pádu do propasti, roste jediný trh a dvě značky - 15 - Prodeje EU 07-08-2020 15
Osmý letošní měsíc se tak mohly radovat jen Kia a BMW. Foto: Kia/BMW

Zdroj: ACEA

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.