Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ježdění s autem se slabou baterií potichu ničí mnohem dražší díl motoru
14.11.2020 | Mirek Mazal
Na některých věcech se nevyplatí šetřit a akumulátor automobilu je možná překvapivě jednou z nich. Nejde tu jen o to, že jednoho dne možná nenastartujete, jeho stav současně týrá alternátor.
Že vybitý akumulátor není dobrá věc, poznal snad už každý řidič, kterému už stačil zaschnout inkoust na řidičském průkazu. Pro fungování jakkoli modernějšího vozu je nabitá baterie životně důležitým komponentem, bez něhož jej nejenže nelze uvést do provozu, ale kolikrát ani pokračovat v jízdě. Přesto péči o něj mnozí podceňují, jeho stav nekontrolují a jezdí s ním tak dlouho, dokud jednoho dne nepřijdou k vozu a už s ním neodjedou.
Zní to jako přijatelný způsob, jak potenciál akumulátoru využít do poslední kapky, však nejde o úplně levnou věc - na některá auta může stát i mnoho tisíc korun. Stejně jako v mnoha jiných případech i zde platí, že příliš dlouhé chození s džbánem pro vozu nekončívá dobře a „jen” nevyjetí na plánovanou cestu nemusí být jediným problémem.
Připomíná to práce našeho přítele Jasona Fenskeho z Engineering Explained, který se zaměřil na to, co provoz auta s vybitou baterií udělá s alternátorem. Nejdříve u svého auto provedl všemožná měření po studeném startu s nabitou baterií. Sledoval napětí akumulátoru a alternátoru, dále jím produkovaný proud a teplotu. Data zjišťoval v několika jednominutových intervalech po startu a po krátké jízdě. Následně baterii vybil, vůz nastartoval z externího zdroje a opět sledoval jednotlivé parametry.
Podrobná čísla můžete vidět na videu níže, kde je vyobrazen i srovnávací graf závislosti teploty alternátoru na stavu akumulátoru s přibývajícím časem od startu motoru. Lze z něj vyčíst, že s vybitou baterií je alternátor zatížen značně více a tím pádem se podstatně rychleji zahřívá na vyšší teplotu.
Zvýšená teplota alternátoru může způsobit poškození vnitřních částí, které nevydrží dlouhodobě tepelné působení. Paradoxní je, že zatímco baterii nízká teplota spíše trápí, sekundární problémy pomáhá alespoň částečně řešit. Jinými slovy - v chladu, jako je nyní, se baterie snáze vybije, přehřívaný alternátor se ale za jízdy snáze chladí. To ale neberte jako důvod, proč nyní starost o baterii ignorovat.
Tak jako tak je třeba říci, že krátkodobé zatížení v případě vybité baterie alternátoru neublíží, ale dlouhodobé ježdění se slabou baterii už alternátoru prospívat nebude a snadno může způsobit jeho předčasný kolaps. Repasování nebo nákup nového alternátoru je výrazně dražší záležitostí proti udržování baterie v dobré kondici pomocí nabíječky nebo včasného nákupu nové náhrady.
Pokud řidič uvízne mimo dosah nabíjecího kabelu, je samozřejmě lepší jednorázově jakkoliv nastartovat a dojet do bezpečí, dlouhodobé používání auta se skomírající baterií je nicméně opravdu zbytečné riziko. Více se vyplatí včasná výměna nebo u nárazově používaných vozů průběžné preventivní dobíjení ze zásuvky v garáži - existují systémy udržující baterii fit bez toho, aniž by ji neustálým dobíjením ničily.
Akumulátor už dnes ve většině aut není vidět, ať už je v motorovém prostoru, nebo kdekoli jinde. Ale pořád v něm je a pořád je stejně důležitý - dlouhodobé ježdění se slabou baterií může způsobit nejen problémy na cestách, ale i předčasně zničit alternátor. Proto je vhodné o něj patřičně pečovat, zvlášť v zimě. Ilustrační foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
Zdroj: Explained@Youtube
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
včera
Nejnovější články
- Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
před 5 hodinami - Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
před 7 hodinami - Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
před 8 hodinami - Nové levné SUV Citroënu vypadá velmi lákavě, stát má jen 225 tisíc Kč. EU se už proto vyhne obloukem
před 10 hodinami - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva