Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů

Němci z nějakého důvodu nemohou vystát jméno Erwina Komendy a dále zpochybňují jeho přínos světu aut. Nic to ale nemění na tom, že požadavek jeho dcery byl od počátku absurdní.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů

24.6.2019 | Petr Prokopec

Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Němci z nějakého důvodu nemohou vystát jméno Erwina Komendy a dále zpochybňují jeho přínos světu aut. Nic to ale nemění na tom, že požadavek jeho dcery byl od počátku absurdní.

Soudů probíhá dnes a denně po celém světě skoro nekonečné množství, zaznamenat každý je tak nadlidský úkol. Minulý týden ovšem padl verdikt v případu, který si naši pozornost bezesporu zaslouží. Ve hře je design originálního Volkswagenu Beetle, o jehož zrodu se doneslo nemalé množství informací i k těm, kterým automobilový průmysl běžně tolik neříká. Původní Brouk je spojen se vzestupem Adolfa Hitlera, který jeho stavbou pověřil rodáka z českých Vratislavic Ferdinanda Porsche. Vůz tak má mnohé společné s velmi bolestivou fází našich dějin.

My však tentokrát válečné hrůzy ponecháme stranou. Místo toho se budeme soustředit na samotný vůz, jehož zrodu předcházelo velké množství technických výkresů. Pod mnohými je podepsán Erwin Komenda, který s Ferdinandem Porsche tou dobou již léta spolupracoval. A pod jeho křídly nakonec zůstal až do své smrti. Mnohý by přitom čekal, že za tuto svou věrnost bude zanesen do síně slávy, místo toho se však Komenda dočkal pravého opaku - byl dokonce i potupně vystříhán z oficiálních firemních fotografií.

Komenda byl totiž do značné míry autorem všech tří nejznámějších vozů, pod které se postupně podepsali Ferdinand, jeho syn Ferry a jeho vnuk Ferdinand Alexandr řečený Butzi. Na mysli přitom nemáme jen Porsche 356 a 911, ale rovněž i již zmiňovaný VW Brouk. A to se zřejmě jejich nástupcům nehodí. Dnes je ale tak jako tak těžké říci, kdo přišel s jakou křivkou, sám Ferdinand Porsche přiznával, že často „opisoval“ od Hanse Ledwinky, autora Tatry T77, stejně jako měl on „opisovat“ od něj.

Čistě fakticky je ale realita taková, že Komenda je pod designem původního Brouku podepsán na řadě oficiálních dokumentů. Z toho důvodu se jeho dcera rozhodla, že Volkswagen zažaluje, ovšem nikoli kvůli původnímu vozu, ale jeho nové generaci, která přišla na trh po roce 2014. Dle jejího názoru mělo toto provedení v mnoha ohledech vycházet právě z díla Erwina Komendy, což umocnilo i to, že Němci se ve snaze o navýšení zájmu a s tím spojených registrací rozhodli pro představení celé řady speciálních edic, jež se originálu klaní mnoha detaily.

Komendova dcera požadovala za porušení autorských práv a skutečnost, že její otec není uveden jako spoluautor designu nového vozu částku 5 milionů Eur (cca 128 milionů Kč). Soud v Braunschweigu však 19. června její žalobu zamítl jako neopodstatněnou, učinil tak ale velmi nešťastně. V rozsudku např. bylo zmíněno, že nelze dokázat, že Komenda na designu vozu jakkoliv participoval. Jelikož však je jeho jméno uvedeno přímo na dobových dokumentech, zdá se, že spravedlnost byla opravdu slepá.

Mimo to soud poukazuje na skutečnost, že v dané době existovalo velké množství vozů, u kterých instalace motoru vzadu vyústila v podobný design, přičemž některé z nich měla na kontě i již zmíněná Tatra. Design původního Brouku si tak nelze nárokovat, což je ale další pochybný argument. I dnes jsou takovou optikou všechna auta stejná a přesto by asi německý soud hovořil jinak, kdyby někdo nabídl na tamní půdě čínskou kopii domácího výrobku.

Aby toho nebylo málo, byly prozkoumány siluety jak originálu, tak verze z roku 2014, aby bylo následně konstatováno, že mezi oběma jsou značné rozdíly. To je další celkem nešťastné vyjádření - pochopitelně jde o jiná auta, že je nový Beetle moderní interpretací toho původního, ke ale nade vší pochybnost. Přesto je soud toho názoru, že užití původního designu je volné.

Je samozřejmě otázkou, zda nedojde k odvolání, neboť argumenty soudu jsou vzbuzují otazníky. Nicméně je třeba dodat, že i kdyby právník Komendovy dcery případ nevzdal, jeho šance na úspěch jsou mizivé. V době, kdy Komenda přispěl s jakýmikoliv návrhy ohledně Brouka, pracoval pro Volkswagen. Výsledky jeho práce tak byly registrovány na automobilku a jakkoli jeho autorství nelze zpochybnit, nárokovat si další odměnu nikdo nemůže.

Žalobu tak lze vnímat jen jako oportunistickou záležitost bez valné šance na úspěch a s podivem je hlavně to, že se s ní soud nedokázal vypořádat fakticky správněji. Pokud se Komendova dcera odvolá, jsme zvědavi, zda soud vyšší instance zvládne totéž lépe. Je vskutku pomýlené pochybovat jako o Komendově autorství, tak o specifičnosti designu Brouku, tak o tom, že jeho design přímo inspiroval podobu řady výrobků, modernější auta nevyjímaje.


Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 1 - Erwin Komenda a VW Beetle 01
Erwin Komenda se o zrod původního VW Beetle skutečně zasloužil,...

Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 2 - Erwin Komenda a VW Beetle 02Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 3 - Erwin Komenda a VW Beetle 03Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 4 - Erwin Komenda a VW Beetle 04
...což dokládá řada dokumentů

Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 5 - Erwin Komenda a VW Beetle 05Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 6 - Erwin Komenda a VW Beetle 06Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 7 - Erwin Komenda a VW Beetle 07Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 8 - Erwin Komenda a VW Beetle 08Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 9 - Erwin Komenda a VW Beetle 09Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 10 - Erwin Komenda a VW Beetle 10
Originál...

Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 11 - Erwin Komenda a VW Beetle 11Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 12 - Erwin Komenda a VW Beetle 12Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 13 - Erwin Komenda a VW Beetle 13Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 14 - Erwin Komenda a VW Beetle 14Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 15 - Erwin Komenda a VW Beetle 15Soud podivně odmítl dceru autora původního Brouku, po VW chtěla 128 milionů - 16 - Erwin Komenda a VW Beetle 16
...však novou generaci jen inspiroval, ta z něj přímo nevzešla. Navíc Komenda svou práci odvedl jako zaměstnanec VW, a jeho dcera tak může je těžko pomýšlet na další honorář

Zdroj: Niedersachsen.de

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.