Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Volvo dál omezuje řidiče. Za jízdy vás bude sledovat, nahlásí vás, zastaví
21.3.2019 | Petr Prokopec
Omezení maximální rychlosti bude skutečně jen začátek. Všechna nová Volva se dočkají i palubních kamer, které vás budou hlídat a v závislosti na situaci vůz i zastaví.
Před nedávnem Volvo oznámilo, že od příštího roku omezí maximální rychlost všech svých aut na 180 km/h. Jakkoliv je přitom toto tempo dalece nad povolenými limity téměř všech zemí světa, daný krok příliš nadšení nevzbudil, a to ani mezi některými fanoušky značky. Z nich přitom podobnou rychlostí jel málokdo a nejspíše po tom do budoucna ani netouží. I proto je ostatně nedráždí ani tak samotná výše rychlostního limitu, nýbrž spíše skutečnost, že začínají pozvolna přicházet o kontrolu nad vozem. Z pánů se tak v podstatě stávají poddaní.
Jak jsme ale již zmínili, pro Volvo je tento sporný krok jen jedním v řadě. Značka totiž začala znovu výrazně prosazovat svůj záměr, dle nějž by od roku 2020 již nemělo v souvislosti s vozy švédské značky docházet k fatálním zraněním. S touto strategií automobilka poprvé vyrukovala v roce 2008, kdy prakticky celý svět myslel, že autonomní řízení úrovně SAE5 je prakticky za rohem. Záhy však došlo k vystřízlivění, pročež Volvo svůj původně míněný závazek raději přehodnotilo jen na pouhou vizi.
Nyní se ale začínáme opětovně přesouvat směrem k onomu závazku, přičemž snížení maximálního tempa je opravdu jen prvním krokem. Švédové totiž dále počítají rovněž s jakousi elektronickou chůvou, jíž nasadí do každého svého vozu. Míněna je tím soustava kamer, které budou neustále monitorovat chování řidiče a to budou zároveň i hodnotit. Pokud pak systém rozhodne, že se mu zdáte být nepozorný nebo pod vlivem nelegálních látek, může vás nahlásit asistenčnímu centru Volva nebo i zasáhnout do řízení.
„Pokud přijde řeč na bezpečnost, pak naším cílem není redukce nárazu ve chvílích, kdy je nehoda nevyhnutelná, nýbrž úplně jí předejít,“ uvedl výkonný viceprezident značky pro výzkum a vývoj Henrik Green. Něco takového je samozřejmě záslužné, ovšem způsobu, jakým chce značka své vize dosáhnout, již tleskat nelze.
Princip elektronické chůvy totiž spočívá v kamerovém monitoringu vaší osoby. Pokud pak systém vyhodnotí, že očima příliš dlouho těkáte po okolí nebo je máte dokonce zavřené či pokud jsou vaše reakce zmatené nebo příliš rychlé, spustí sérii varování. A když na žádné z nich nebudete reagovat, dojde k omezení rychlosti, nahlášení celé situace asistenčnímu středisku Volvo on Call. Jako poslední krok pak poslouží výrazné zpomalení a následné odstavení vozu na kraji silnice, vše bez ohledu na vaši vůli.
Dále víme, že palubní kamery se objeví ve všech vozech značky, jenž budou využívat modulární platformu SPA druhé generace. Ta dorazí na počátku příští dekády, tedy krátce po sporném omezení maximálního tempa. Automobilka přitom ještě neví, zda umožní manuální deaktivaci elektronické chůvy či nikoliv. Pokud však ano, pak by její krok nedával velký smysl, podnapilý člověk jistě nebude otálet s vypnutím celého systému.
Dodat pak již jen můžeme, že od roku 2021 bude standardem u všech vozů značky i tzv. Care Key. Ten umožní sdílení vozu napříč rodinnými příslušníky či přáteli, kteří nemusí být v rámci řízení natolik zkušení. S pomocí speciálního „klíče pro hosty“ jim tak můžete omezit nejvyšší rychlost ještě více než samotné Volvo. Značka přitom doufá, že toto řešení zaujme i pojišťovny, které pak řidičům začnou dávat slevy. Nic konkrétního ale zatím nepadlo.
Volvo chce od počátku příští dekády začít pomocí kamer monitorovat chování svých zákazníků
Švédové mimo to od roku 2021 začnou standardně dodaváat ke svým vozům Care Key určený méně zkušeným řidičům
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024 - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Legendární Mercedes G dostal další facelift. Teď má průhlednou kapotu, zpod té ale začínají mizet velké motory
28.3.2024 - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
28.3.2024 - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
29.3.2024 - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
29.3.2024 - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
29.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva